At Blog to fb


Kanak-kanak sememangnya sangat mengemari tablet vitamin C kerana rasanya seperti gula-gula. Sehinggakan tidak cukup sebiji dan meminta lagi. Si ibu pula terpaksa menyimpan jauh dari pandangan anak mereka bagi mengelakkan mereka mengambil tanpa pengetahuan ibu. Itu adalah senario biasa berlaku di rumah kerana kanak-kanak yang dikaitkan dangan kurang makan makanan berasaskan sayuran dan nasi dan lebih makan makanan yang tiada nutrisi.

Dari pandangan mata ibu, mereka ini dikatakan kurus dan tidak mahu makan apa yang dimasak. Maka si ibu akan memilihan untuk membeli vitamin C sebagai supplement. Pelbagai produk dan jenama terdapat di pasaran. Oleh itu ibubapa khususnya perlu tahu kesan baik mahu pun buruk setiap produk. Tidak dapat dinafikan setiap ibu bapa pastinya mahu yang terbaik untuk anak mereka. Jadi ketahuilah terlebih dahulu sesuatu supplement sebelum memulakannya ataupun berjumpa pakar pemakanan terlebih dahulu.

Sebaik-baiknya kita meneliti dahulu apa itu VITAMIN C

DEFINASI VITAMIN C

Vitamin C atau asid askorbik (asid L-askorbik atau L-askorbat) merupakan sejenis zat nutrien terpenting yang diperlukan oleh manusia. Selain itu Vitamin C adalah vitamin yang larut air.

Vitamin C adalah perlu untuk:

  • Pembentukan gigi,tulang,tisu bawah kulit dan rawan yang sihat
  • Mengekalkan system imunisasi badan yang kuat
  • Mematikan radikal bebas merbahaya
  • Mencegah barah dan penyakit kronik yang lain


Saranan dos yang perlu diketahui dalam pengambilan vitamin C mengikut usia kanak-kanak adalah seperti berikut :

  • 1 - 3 tahun - 400mg
  • 4 - 8 tahun - 650mg
  • 9 - 13 tahun - 1200mg

Oleh itu ibubapa yang ingin membeli produk di pasaran perlu meneliti jumlah dos yang terdapat bagi setiap tablet vitamin C terlebih dahulu. Hal ini kerana sekiranya kanak-kanak mendapat dos yang berlebihan akan dikuathiri mendapat cirit-birit. Ia kesan dari osmotik yang ada pada vitamin C itu sendiri.

Itu sahaja yang dapat saya kongsikan untuk entry kali ini. Insyallah dengan artikel ini mungkin dapat membantu anda sedikit sebanyak dalam pemilihan ketika ingin membeli vitamin C sebagai supplement kepada kanak-kanak.

InsyaAllah,akan datang saya akan syorkan jenama yang terbaik untuk anda ibubapa yang bijak..

Ikhlas DR. Nor


0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Top